De handhaving van de Wet DBA wordt opgeschort van 1 mei 2017 naar 1 januari 2018 volgens de aankondiging per 18 november 2016 jongstleden door de staatssecretaris van Financiën de heer Wiebes.
De reden van deze wijziging is om zowel de opdrachtgevers als opdrachtnemers meer tijd te gunnen om de gewijzigde wet- en regelgeving te kunnen toepassen. Let op deze wijziging betekent niet dat er volgens de oude wet- en regelgeving en dus volgens de VAR kan blijven worden gewerkt. Er dient al sinds 1 mei 2016 te worden gewerkt volgens de Wet DBA, dus dient er tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers bij twijfel van wel of geen arbeidsrelatie te worden gewerkt of stappen te zijn ondernomen om te werken volgens de Wet DBA.
De gevolgen van deze wijziging is dat er tot 1 januari 2018 geen boetes of naheffingen worden opgelegd aan zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers, behalve evidente kwaadwillenden.
Heeft u meer behoefte aan informatie ten aanzien van de ontwikkelingen met betrekking tot de Wet DBA, zie dan de websites hieronder:
– Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2016/11/18/kamerbrief-tweede-voortgangsrapportage-wet-dba
– Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/modelovereenkomsten-in-plaats-van-var/modelovereenkomsten-hoe-werkt-dat/
Heeft u na het lezen van dit artikel en onze artikel van 24 maart en de boven genoemde websites alsnog vragen of wenst u ondersteuning of advies bij de toepassing van de Wet DBA, neem dan vrijblijvend contact op door te mailen naar info@optimum-aa.nl of door te bellen met ons kantoor 085-7732037. Ons team binnen Optimum Administratie & Advies ondersteunt u graag ten aanzien van de veranderende wet- en regelgeving omtrent de Wet DBA.
Leave A Comment